Бібліотеки громади [1] |
Клуби за інтересами [21] |
Майстри творчості [1] |
Інтернет-центр ЦБ МЦБС [5] |
Повір у себе [22] |
Легенди нашого краю [21] |
Літературні новини [0] |
Електронні бібліотеки [1] |
Корисні лінки [1] |
Анонси [6] |
Надвечір'я [0] |
На допомогу громаді [12] |
Інформація для переселенців [3] |
Піснею до серця, серцем до народу [0] |
Періодичні видання [0] |
Головна » Статті » Легенди нашого краю |
У категорії матеріалів: 21 Показано матеріалів: 1-10 |
Сторінки: 1 2 3 » |
Батьківщина - поле знаходилось під с. Батьків, пізніше його і віддали с. Батькову.
Бинда - селянські земельні наділи, що були вузької і довгої форми, схожої на стрічку (бинду). Очевидно, пан так наділив селян землею.
Волоки - на цьому полі дуже росло багато волошок, а старі люди на них казали волоки. Очевидно, що волоки лан – 16 га, на які ділились землі, відповідно до закону "Установи на волоки" 1557 року.
/Записано Присяжнюком Віталієм зі слів діда Присяжнюка Олексія/
Зруби - ріс великий дубовий ліс понад 100 років. Ліс цей зрубали і поле називається зруби.
Зварицьке - поле належало пану Зваричу.
Кобані - колись був смерч, що на своєму шляху все змітав, крутив і вирив великий комб. Після цього пішов дощ, заливши водою комб. Від цього пішла назва Кобані.
Скороди - колись там був панський город, бо земля була найродючішою.
/Записано зі слів Бурмай Юстини/
|
Ріжок-пан на своєму полі посадив ліс. Оскільки поле було форми рогу, то і ліс назвали ріжок.
Недалеко від лісу поселились люди. Поступово вони стали вирубувати ліс і він набув форми рогу.
Круглик - колись там росло небагато дерев. З насіння та коріння вони поступово розросталися і ліс став круглої форми. Шпановщина - біля лісу поселився один господар. У нього було багато черешень ранніх, які називали шпанками. Від цього і пішла назва лісу, який і по сьогодні називається Шпановщиною.
/Записано зі слів Ковальчука Юхима/ |
Назва цих трьох гір, кажуть, походить від назви старовинного українського посуду - макітри. І справді, здалеку ці гори нагадують перевернуті догори дном макітри. А ще гори Макітри славляться тим, що на них росте сон - трава, рослина, яка занесена до Червоної книги.
Із історією колишніх сіл, що тепер є лише вулицями, пов'язано багато легенд і переказів, про колишні назви вулиць говорять назви: Казміри, Пасічники, Бойки, Ступаки, Гамани. Хутір Гаї виник на місці невеликого гаю, тому і назва - Малі Гаї, а поряд село - Великі Гаї. Лісовики –в лісі. Бойки - жив багатий пан Бойко. Мав свій ліс. Казміри - тут, у гористій місцевості жив поляк по прізвищу Казмір. Мав він три сини. Хлопці були господарями, їх поважали. Від них пішла назва Казміри. Пасічники - назва пішла від прізвища Пасічник. Ступаки - назва також пішла від прізвища Ступак. Гамани - на цьому місці жив багатий пан з грішми, повними гаманцями. /Записано зі слів Ступака Антона/ |
У бідному, нещасному селі Дранча панував цар Горох. З раннього ранку до пізньої ніченьки працювали на нього селяни. Важкою, непосильною працею вони заробляли собі на кусок хліба.
На цей час вони вирощували коноплі. Коноплі достигали ,їх зжинали і носили, возили до лугу мочити. Це була надзвичайно важка праця. Руки , які весь час знаходилися у воді, ставали червоні, немов налиті кров’ю. Спину неначе хто сік ножем.
Люди швидко стомлювалися і працювали не завжди обережно, часто недозбирані коноплі залишалися у воді і перетворювались в гниль. Звідси й пішла назва - Гнилий луг. |
Давним - давно на полі Шлячина в долині Комбаня сталася надзвичайна подія. Ранньою весною, а це було на свято Пасхи, весело щебетали пташки, лагідне сонечко голубило матінку-землю, небо було погоже і голубе, як завжди буває на будь-яке свято.
І цей святковий день пан робив для селян вільним днем. Вони не йшли до пана, а виходили орати свою нивку. Вийшов і наш односельчанин в поле зі своїми волами і вірним другом собакою. Коли всі люди святили паску, чоловік заходився коло земельки. Враз земля розійшлася. Чоловік, воли та собака провалились.
Старі люди розповідають, що коли поїхати ранньої пори, як у церкві святять паску , на Шлячину , прикласти вухо до землі, то буде чути, як гавкає собака і чоловік кричить до своїх волів: „Гей! Цоб! Цабе!" |
Підніжжя мальовничої гори вкрите величезними лісами , Та ось у цьому непрохідному лісі одна за одною почали заявлятись вбогі хатинки, у яких панували страшні злидні, голод , хвороби.
З західної сторони простяглася гора. Вона приваблювала своїм" різнобарв"ям. Тут можна було побачити найрізноманітніші квіти : сон - траву, медунки, звіробій, материнку. Від п’янкого запаху, здавалося, людина забуває й про своє горе.
Сама гора являла собою не гостру вершину, а плоскогір’я. Воно служило пасовищем. Гора одержала назву від села - Дранецька.
|
Було це в сиву давнину, коли турки напали на Почаїв. У 1675 році на Красній горі відбулася велика битва між турками і місцевим населенням, в якій нападники зазнали поразки. Обагрену людською кров'ю гору починають називати Красною. Є й інша версія.
Підійшли турки до Почаєва. Люди були в розпачі. Вони боялися, що їхнє місто буде пограбоване і спалено разом з Почаївською Лаврою. З надією, що Матір Божа їх захистить, багато людей зібралися коло монастиря і пристрасно молилися. Градом посипалися стріли з боку турків на Почаївську обитель.
Але що це? Стріли поверталися назад, вбиваючи загарбників. Це Мати Божа розпростерла руки над монастирем, щоб не допустити до священного місця іновірців. Турки злякались І почали тікати. їх шлях пролягав через гору, що височіла на схід від теперішньої Дружби. Зі списами, вилами і шаблями кинулися дранчуки на ворога. Перелякані турки втікали стрімголов. На цій горі турецький хан загубив червону шапку. Отямившись, вернувся за нею, але не знайшов. З цього часу гору звуть Красною.
|
Жителі нашого села будували із дерева та глини свої хати, покривали їх сніпками соломи. Хати були малі, невисокі з маленькими віконцями. Багато хат були обліплені глиною і виглядали непривітно - рижі, а побілені хати одразу гарнішали, ставали охайними, чепурними. У хаті був стіл дерев'яний на покуті, біля стола - лавка. У кутку - мисник, де зберігався посуд: дерев'яні ложки, миски, кружки, збанок, макітра. Горщики, баняки здебільшого були у печі. Піч займала велику частину хати, бо вдень вона всіх годувала, а вночі тут на печі спочивали. Біля дверей завжди було відро з водою і кружка для пиття води. Хто заходив у хату зморений, то одразу ж міг напитися води. Воду носили із криниці, а криниці дуже глибокі (30-50м). Купалися і прали у дерев'яних ваннах. Гладили випране рубликом і качалкою, пізніше були утюги на жар.
У багатших людей всі меблі у хаті були дерев'яні. Були дерев'яні ліжка, часом оздоблені. Для одежі була скриня. Скриня була у великій пошані. Сюди складали одяг, рушники, полотно, прикраси-все найцінніше для господині. Тут зберігалось і придане для весілля. Дівчата пряли, робили полотно, вишивали, готували собі все і ним наповняли скриню. Виходячи заміж, скриню забирали із собою. Вона говорила про старанність і працелюбність молодої. За звичаєм, скриню ставили на видному місці. Скрині виробляли переважно з липи, тополі, берези з весни до середини літа. За літо майстер міг зробити 20 скринь.
Обов'язково у кожній хаті у куті були образи з вишитими рушниками. Підлоги не було - глиняна долівка. Кожного тижня змащували, а перед великими святами землю змащували червоною глиною, навіть ходили по неї під Броди.
У кожній хаті була ще й комора. Там стояли запаси і соління, квашення на зиму, діжка з капустою, діжка з огірками, хлібна діжа. Коли господиня пекла хліб, то приносила діжу з розчиною у хату і підрозчиняла, тоді як вистудить тісто - місить. Справжня господиня повинна була вміти спекти хліб і зробити сир.
Їсти сідала вся сім'я до столу, на покуті сидів батько, перед тим, як їсти, молились до Бога.
На столі стояла велика макітра або миска, з якої по черзі їли дерев'яними ложками. Часто варили борщ, юшку, кашу, галушки, затірку.
Одяг був полотняний, святковий - прикрашений.
Жінка після весілля не мала права ходити із непокритою головою. Покривали голову частіше хустками.
Здавна існували обряди: народження дитини, хрестини, шлюб і весілля, похорон. Зустрічали і проводжали із хлібом. Жителі нашого села святкували всі великі релігійні свята, а в присвятки -працювали. На Івана Богослова сіяли пшеницю, на Івана (довгого) сіяли огірки.
Молодь збиралась разом на вечорниці, ігри і веснянки, гаївки біля церкви на Великдень, колядки на Різдво, щедрівки. У неділю чи на свято люди йшли до церкви. Жителі нашого села шанували звичаї і дотримувались обрядів, передавали їх дітям.
Окрасою села є люди. За сумлінну працю нагороджені орденами Леніна М.Швець, Г.Мусійчук, орденом Дружби народів - І.Орловський, орденом Трудової Слави І - ІІІ ступенів - Н.Костюк.
Після війни у школі відкривають 7-мирічку, 8-мирічну школу відкривають у 1961 році. А зараз учнів приймає сучасне приміщення середньої школи. У 1989 році на кошти парафіян і при допомозі місцевого господарства розпочато будівництво нового Свято Успенського храму, який освячено у 1995 році. Нині на території сільради налічується 435 дворів із населенням 1300 чоловік.
Українські народні легенди та перекази — дорогоцінні пам'ятки давнини, відбиток якоїсь далекої події, що в народних устах і в людській уяві набули фантастичного, іноді навіть казкового забарвлення. З-поміж легенд та переказів особливе місце посідають оповіді, пов'язані з навколишнім світом — лісом, полем, озером, долиною чи яром і давніми пам'ятками людського життя на ньому (руїнами, , могилами, хрестами, польовими криничками та ін.)
На схід від Дружби в напрямку с.Підзамче помітне значне підвищення місцевості. Здалеку схоже на те, ніби на щось масивне хтось надягнув шапку. Занедбаний геодезичний стовп повідомляє, що висота цього підвищення становить 335 м. Це Красна гора, одна з трьох найвищих точок Рівненської області. У 1962 р, ця гора набула статус заказника. Тут зустрічаються рідкісні рослини такі як – зозулині черевички, любка дволиста, дзвоники персиколисті. |
Села, як і люди мають свою біографію. І у кожного вона своя – неповторна. тільки у селі людина може так тісно спілкуватися з природою, розуміти її душею і серцем, милуватися неповторною красою.
У найпівденнішій частині Радивилівського району розташувалося мальовниче село Дружба. До 1960 року воно називалося Дранча. На початку XIX сторіччя Дранча ледве налічувала 68 дворів, де проживало 415 чоловік. На той час село називалося «деревнею» (бо тут не було своєї церкви) і єпархіально підпорядковувалося храму Святого Миколи у Ледухові, що тепер на Тернопільщині.
Існують перекази, що першими поселенцями були кріпаки, які втікали від пана, що жив у с. Підзамче. Люди були бідними, ходили в дранті. Від чого і пішла назва Дранча.
Найдавніші відомості про Дранчу маємо з 1545 року в описі майна Кременецького замку. Там сказано про «городню Ледухівського з Дранчья», яка утримується разом із «городнею з села Ледухова». Цікаво буде знати, що у 1300 році в околицях Києва і на історичній Волині жили нащадки роду Галки-Салави. Цей рід поділився на три гілки: Свірських, Стрижів і Лідихівських. Останнім дісталися містечка Крупець і Лідихів з навколишніми селами. Луцький історик-архівіст Володимир Рожко повідомляє, що нащадок роду Нестор Галка (який у подальшому іменується паном Лідихівським) за військові заслуги отримує Лідихів і розпочинає будівництво замкових укріплень у цьому містечку, Крупці, селах Підзамче, Перенятин, Дранча. історична наука доводить, що населення скупчувалося навколо замків. То ж вірогідно, що Дранецький замок (можливо, дерев'яний) знаходився на Красній горі. Це версія науковця В.Рожка. Але зважаючи на історичний факт, що у 1675 році на цій горі відбулася одна із кровопролитних битв між турками і місцевим населенням, коли нападники зазнали поразки - версія заслуговує на увагу. Обагрену людською кров'ю гору починають називати Красною.
Із 1566 року село входить до Кременецького староства. А у 1569 році - до складу Польщі.
На початку ХУІІІ століття село починає фігурувати у численних скаргах, метриках, поземельних планах. Тоді ж виникають села Березина ( у березовому лісі) і Прокази (від прізвища Проказюк), власником яких був поміщик Бахталовський із Батькова. Незабаром за борги Березина відходить у власність Почаївської лаври. Згодом ці села приєдналися до Дранчі і зберегли свої назви лише у назвах вулиць. Село Дранча Руська (Новоукраїнка) виникло, як поселення біля військової застави на кордоні між Російською та Австрійською імперіями у кінці ХУIІІ ст. Сьогодні кордон - це польові межі між селами Новоукраїнка і Малі Гаї. Ще один хутір називався Лісовики. Швидше всього назва походить від того, що жителі жили серед лісу. На початку XX століття у цьому селі було 263 двори.
Назва Дранча - єдина на Україні. Існує наукова версія утворення назви: воно - від слова дран (дрань), яке має кілька значень: «обшарпанець», зорана цілина». Із переказів довідуємося, що колись тут виробляли дранки - дощечки для покриття даху. І тому цю околицю стали називати Дранки, а потім - Дране. Деякі дослідники міркують інакше - Дране від слова дранчити, тобто здирати луб для плетіння кошиків.
Правда, найвірогіднішим є варіант «обшарпанець». І для цього є історичні підстави. Поселяни жили вкрай бідно. Земельні наділи у більшості жителів сягали не більше 1-4 десятин. Урожай, забраний із цих наділів не давав можливості дожити до нашого хліба.
Найбагатшими були ті, хто мав 25 і 50 десятин. Найбагатшим жителем села був священик Пилип Борецький, який мав у господарстві мотора, молотарку, 4 коні, худобу. На нього постійно працювали два наймити. Окремо він наймав людей на сезонні роботи. Старі люди розповідають, що на жнива він наймав тих, у кого були великі долоні, - щоб більшими були снопи.
На Борецького працював з дев’яти літ Микола Олексійович Токмина. Він працював біля коней. Важко було їх запрягати, але малий якось прилаштувався. Кілька років хлопець працював не гірше за дорослого. Священик у селі був чимось на кшталт поміщика - йому належали 60 моргів орної землі, лісу, сіножаті. Мало хто у селі не був винен батюшці. І у місцеву „політику" втручався священик з огляду про власну вигоду. Розповідають старожили села про те, що під час фашистської окупації Борецький разом із поліцаями вирішував, кому із сельчан їхати у німецьку неволю і допомагав складати списки. Пізніше „хлопці із лісу" за таку підлоту захопили святого отця у полон і розстріляли у Сестрятині.
Саме з подачі Борецького потрапив у список дранчівських остарбайтерів і вісімнадцятирічний Микола Токмина. Сталося це у квітні 1942 року. Трохи згодом потяг привіз хлопця до Ганновера. Там він із такими ж бранцями працював на заводі гумових виробів де виготовляли на фронт автомобільні шини. Три роки найсправжнісінького рабства: нікчемна баланда із брукви замість обіду, нари у концентраційному таборі. У квітні 1945 року бранців звільнили американці. Пропонували залишитися за кордоном. Остарбайтери знайшли у розбомблених будинках цілого радіоприймача і почали слухати новини із Москви. Звідти закликали: „Повертайтеся додому, вас тут чекають." Отож, прийняв рішення повернутися додому. Виснажених голодом і працею людей пішки погнали за сто кілометрів. Тепер уже у „свій" табір. Пам'ятає Микола Олексійович переправу через канал. Назва його стерлася у пам'яті. Зате у пам'яті залишилося, як союзники востаннє запропонували не повертатися додому.
- Ні, переправляємося, - вирішив Микола разом із хлопцями із Київської області. А на тому березі їх вишикували у шеренги «особісти» і почали називати зрадниками Батьківщини. Кияни перезирнулися і тієї ж таки ночі втекли до американців. А він випив повну чашу незаслуженого приниження у таборах під Челябінськом. Шість років він працював на металургійному комбінаті робітником доменної печі - виплавляв чавун із руди. Замість паспорта кожних три місяці йому поновляли довідку, яка засвідчувала особу. Аж у 1949 році повернувся він до рідного села.
В період першої світової війни село постраждало від руйнування. Згоріла дерев'яна церква. На цьому ж місці у 1924 році збудовано нову, також дерев'яну, Свято-Троїцьку церкву. До речі, її закрили у 1962 році. А знову відкрито цей храм завдяки зусиллям і праці місцевого жителя І.Проказюка у жовтні 1989 року.
У цьому ж таки році землю за ризьким договором окуповують поляки. Найкращі дранецькі землі були роздані польським колоністам. Як пам'ять про окупацію залишилися руїни польського костелу, польські поховання на цвинтарі та назва частини села Дранча Польська.
Розпочалася Друга світова війна. 25 червня 1941 року з'явилися німецькі війська на території села. Коли в селі запанувала німецька влада, люди ховалися по льохах, лісах. Забирали німці все: коні, свині, корови, птицю. Борошно люди мололи на жорнах підпільно. Поліщук Віра згадує: «Люди ходили в поле, збирали колоски пшениці, жита. Коли приносили, клали ці колоски в піч. Виймали з печі обсмажені зерна і їли. Які вони були добрі! Вже коли було трішки зерна, то мололи на жорнах. З того борошна випікали хліб. Коли пекли хліб, то було свято, бо хліба постійно не було."
У 1942 році перед Великоднем молодих людей почали вивозити на примусові роботи в Німеччину. Мовчан Дарія згадує. «Везли до станції, а там вантажили в товарні поїзди і везли , як худобу, без води і їжі. Одних забирали на роботи до господарів, а інших на заводи, в шахти. Хто потрапляв до господарів, тим було легше, хоч тяжко працювали, але щось їсти було, а ті, що були на заводах, жили, як в концтаборі жили в бараках за колючим дротом. Хліб і вістки з дому були найціннішими».
|
Як ще на поле битви не ходили люди, то тут часами, в темні осінні ночі, блищали якісь вогники. А от старі люди розказують, що то козаки броду шукають, бо то, бачте, вони випадково тоді загинули, але війни ще не скінчили і зовсім не скорилися. Тільки ось пригадують старі оті козацькі вогники, які їм не раз траплялося бачити в отих полях. Одного разу навіть бачили не тільки що вогники, а й самих козаків, які блукали над Пляшевою.
Один старожил розповідав таке. „Було се давненько. Якось, пам'ятаю добре, на самісінького Петра я погнав коні пастися сюди, а сам простелив свиту, ліг, лежу собі й на зорі дивлюсь. Спати чогось не хотілося, а лежати було так добре. Лежав я так, та й, думаючи про всяку всячину, пригадав за козаків - кості яких тоді виорювалися плугами і так валялися на полі - чогось аж страшно стало. Повернувся на бік, щоб заснути, та й побачив, що скрізь на полі миготять якісь вогники; безліч їх засвітилося навколо мене, як зірок на небі. Приглядаюся краще і бачу, що ті вогники то з'являються, то згасають. І як тільки який вогник має заснути, то там мигне висока тінь людини. Там страшно. Вогонь ходить... 1 той вогонь то там покажеться, то там. Біжить, біжить і згасне, то знов покажеться і знов згасне".
Трапиться нагода заїхати на Радивилівщину - завітайте на Козацькі могили, вклоніться пам'яті тих, боровся за віру, за Україну, за наше незалежне майбуття. |